Är nu i vecka 22 (21+1)

Här kommer lite info om min graviditet under denna vecka


Jag e större om magen än detta


Uträkning utgår från dagens datum: Tors 5 nov 2009.
Din graviditet startade Ons 10 jun 2009.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Ons 24 jun 2009 (ägglossningen).
Du är på dag 149 av 280. (53,2%).
Du är i vecka 22.
Du har gått 21 fulla veckor och 1 full dag (v21+1).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Tis 16 mar 2010
Du har 131 dagar kvar till beräknad förlossning.

Vecka 22

Kroppen:
I takt med att du blir tyngre kan du också få fler graviditetskrämpor, som till exempel vadkramper, främst på nätterna. Benen kan svullna under dagarna. Svullnaden kan minska om du använder stödstrumpor som bland annat finns på apoteket. De sista veckorna har brösten kanske börjat förändras, mjölkkörtlar har mognat och blodkärlen i huden på brösten har blivit tydligare. Det kan också komma lite vätska från brösten, särskilt om du är omföderska.

Barnet: Från och med vecka 22 kallas det lilla livet barn istället för foster, även om den medicinska termen fortfarande är foster. Runt denna tidpunkt börjar barnet ha en regelbunden rytm med sömn och vaket tillstånd, men kan väckas av moderns rörelser.


Mina egna kommentarer om denna vecka:

Vad kramper har jag redan haft i många veckor nu, vaknar på nätterna med sendrag i vaderna.Vätska från brösten har jag redan stött på, några gånger hemma och en gång på jobbet (barnen skrattade så åt min våta tröja)

Bebis sparkar hela tiden, har än inte märkt att den sover nåt, verkar som om den alltid är vaken...men det är så mysigt!!!
Sen så e det fortfarande tungt, jobbigt med foglossningen och allt annat....men jag ser ljuset i tunneln snart e våran bebis här..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback